logo_header

Telenet uit eerste hand

Menu
Category panel per category

3 voorbeelden hoe computers binnenkort onze emotie zullen lezen

-

Computers worden steeds slimmer. Een van de innovaties in de computerwereld is het lezen van emoties van de gebruiker. Zo leert bijvoorbeeld onze gelaatsuitdrukking of onze hartslag heel veel over onze emotionele staat. 

In de toekomst zullen producten en bedrijven daar dan ook handig op kunnen inspelen. Drie voorbeelden:

1.       Een  emotionele auto-correct op je toetsenbord

Binnenkort komt een slim toetsenbord op de markt dat, op basis van de snelheid en de intensiteit van het tikken, de emotionele toestand van de gebruiker zal meten. Als het toetsenbord het gevoel heeft dat de gebruiker boos is, dan komen er bijvoorbeeld aanbevelingen bij het versturen van een e-mail. Het lijkt wel een emotionele auto-correctfunctie.

2.       De geïnformeerde klantendienstmedewerker

Als je in de toekomst naar de klantendienst van een bedrijf belt, zou de klantendienstmedewerker aan de andere kant van de lijn al op de hoogte kunnen zijn van je emotionele staat. Belt een heel boze klant, dan is die medewerker (of computer) al op voorhand gewaarschuwd. Je telefoon zal namelijk aan de hand van gezichtsherkenning en sensoren (bv bij aanraken scherm van telefoon) je emotionele situatie opmeten en meezenden naar het call center.

3.       Familie robot Jibo

Ik heb mij ingeschreven om deze familierobot binnenkort thuis te ontvangen. Jibo is de eerste familierobot die eind 2015 op de markt komt. De robot herkent zijn huisgenoten op basis van gezichtsherkenning. De robot kan zien of je blij of verdrietig bent en daar iets over zeggen. De consument kan de robot diverse opdrachten geven. Dit gaat van het nemen van foto’s tot het bestellen van eten via het internet.

Emoties zullen een nieuwe dimensie toevoegen aan het digitale leven. Onze telefoon, apps, robots en computers zullen begrijpen hoe wij ons voelen en daar op kunnen inspelen.

En wat denk jij: Een goede evolutie? Discussieer met ons mee.

Rio collection: 

Lees meer over:

/

Steven Van Belleghem is expert inzake de toekomst van marketing. Hij is auteur van de bestseller management boeken ‘De Conversation Manager’ en ‘De Conversation Company’. Hij is een veel gevraagd nationaal en internationaal spreker, inspirator en deeltijds marketing professor aan de Vlerick Business School.

Twitter
Website