logo_header

Telenet uit eerste hand

Menu
Category panel per category

Massaal digitaal: is er nog een toekomst voor de winkel in uw straat?

-

Kleedje bestellen online: 2 muisklikken. Bijpassende schoenen: nog eens 2 muisklikken. Kan een fysieke winkel daar nog tegenop? Het antwoord volgens trendwatchers: absoluut, op voorwaarde dat ze een stukje technologie integreren.

De grote boom van online shoppen is aan het afvlakken, lokale handelszaken lokken opnieuw meer klanten. Online bestellen kan met 2 muisklikken, het bij een postpunt ophalen of retourneren duurt net iets langer. “Daar ligt een kans voor offline winkels”, voorspelt trendwatcher Herman Konings.

Fysiek + digital = fygital

De toekomst is volgens Konings aan winkels waar het fysieke en digitale samenkomen, in zogenaamde fygitale winkels. “Mensen ruiken en voelen graag wat ze kopen, zeker als dat gepaard gaat met een deskundig woordje van een verkoper.” Die tastbare ervaring kan geen enkele online shop bieden. Maar een fysieke winkel kan wél het gebruiksgemak van een webshop aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een ruim aanbod waarvan je alle prijzen kan vergelijken of onbegrensde openingsuren.

 

“In een klerenwinkel kan je op een menshoge tablet als passpiegel je pirouette nog eens herbekijken om de achterkant van je kleren te keuren.”

 

Hoe werkt het concreet?

“Om het te ontdekken hoef je maar even naar de Meir in Antwerpen te gaan”, legt Konings uit.

“In de boetiek Gaastra-McGregor bijvoorbeeld vind je een menshoge tablet als passpiegel waarin je met enkele seconden vertraging de pirouette kunt herbekijken die je uitvoerde om de achterkant te keuren. Meteen herkent de interactieve spiegel ook het kledingstuk en suggereert het een bijpassend hemd of accessoire.”

"Of neem nu het Jetair Center. Daar kan je zelfs na sluitingstijd op de tablet voor de etalage de meest recente last minutes checken en je reis boeken.”

Evenwicht is belangrijk

Je winkel volproppen met digitale snufjes, is evenwel geen goed idee. “Consumenten gaan naar een fysieke winkel om te ontsnappen aan het hyperdigitale. We willen niet altijd bezig zijn met schermen. Winkels mogen geen 3D-iPads worden. Vergelijk het met onze huiskamers vandaag. Er is meer technologie dan ooit aanwezig, maar je ziet het minder. De televisie is plat, de luidsprekers zijn klein en weggewerkt, geen grote computer meer in de huiskamer, meer draadloos,... Zo kunnen in een winkelpunt beacons informatie van en naar smartphones van klanten sturen en mag er niet elke 2 meter een scherm hangen.”

Meer weten?

Lees hier het interview van Herman Konings.

Rio collection: 

Lees meer over:

/ /