logo_header

Telenet uit eerste hand

Menu
Category panel per category
-

5u00: Was het nu al ochtend of nog altijd nacht? In dit geval wel duidelijk het eerste, want ik stond al aan de in-checkbalie van British Airways op de luchthaven van Zaventem. Bestemming : Los Angeles; Mijn reisgezellen: een volledige 9 lives-redactie (inclusief tientallen kilo’s extra materiaal). Voorts had ook de held der natie van de avond ervoor, Kevin De Bruyne, het geweldige idee om naar LA te vliegen. Een schuchtere, beleefde jongen, die we dan ook niet gaan vervelen met foto’s, handtekeningen of laat staan een interview. Los Angeles in combinatie met Telenet betekent doorgaans maar 1 ding: screenings van Films en series voor Prime en VOD in Hollywood. Maar niet deze keer! (mijn collega’s Dorien en Siegfried zijn trouwens nog maar net terug, hun relaas kan je ook op deze blog lezen). Los Angeles is ook 1 keer per jaar het absolute middelpunt van de wereld. Of beter gezegd, toch voor iedereen ter wereld die ook maar iets heeft met videogames. Ieder jaar groeit die massa nog exponentieel, zowel professioneel als ‘gebruikers’, van de stereotype hardcore pc-gamer, over de casual console fan tot kids en facebook ‘Farmville’-of soortgelijke social games- spelers. Iederen gamet en daarom zijn games nu al een tijdje big business. Algemeen genomen heeft de game-industrie de DVD- en muziekindustrie al lang voorbij gestoken en is het de absolute nummer 1 in home entertainment. Die game-industrie heeft uiteraard ook zijn jaarlijkse ‘hoogmis’ of ‘niet-te-missen-event’, namelijk de ‘E3’. Geen betere plaats om dit te houden dan LA, vind ik zelf. En al is LA natuurlijk de absolute filmhoofdstad van de wereld, deze week draait hier alles om games en dat voel je al vanaf je in de luchthaven LAX aankomt. Als de douane je vraagt waarom je hier bent, weten ze zelfs daar waar het om draait. De man aan mijn checkpoint  vroeg me letterlijk “So you’re gonna see the new playstation?”. Waarop ik antwoorddde “I do hope so …”. Paspoort goedgekeurd en op naar ons tijdelijk hoofdkwartier. Als je dan in een oversized – klein bestaat nu eenmaal niet in de USA – ‘busje’ over de boulevards rijdt, dan merk je ook de impact van de E3 op deze stad. Mega billboards, gigantische muurschilderingen en het immense convention centre dat de hele week is ingepalmd en het epicentrum van alle activiteit is, naast alle side events in hotels, clubs etc … . Buiten op het Convention centre in Los Angeles hangt  “Prepare 4 next gen”. Misschien in eerste instantie direct terugslaand op de reclame voor het game erboven, maar eigenlijk nog meer typerend voor deze editie van de E3 zelf en de enorme transitie waarvoor de game-industrie de komende maanden en jaren staat. Terwijl doorgaans de focus ligt op de nieuwste games, kijkt de hele wereld dit jaar naar de grote hardwarefabrikanten, Microsoft en Sony. Beiden hebben recentelijk namelijk al hun nieuwe console aangekondigd, iets wat pakweg eens om de 7-8 jaar gebeurt, maar gaan deze week alles ook tonen en laten voelen. Althans, dat is wat de gamescommunity verwacht en hevig naar verlangt. Dat daarbij dan een hele resem nieuwe games horen maakt het een uitzonderlijk event. Bij het afhalen van de badges voel je ook heel duidelijk dat er iets in de lucht hangt. De honger bij ons en bij alle andere journalisten, mediamensen en publishers is groot. Heel groot. In de gang aan het mediacenter ontmoeten we Nederlandse en Duitse collega’s en waar het normaal wat over koetjes en kalfjes gaat, wordt er nu direct hevig gespeculeerd  over wat morgen op de persconferenties kan getoond worden en wat er op de stands misschien te spelen valt. Terug in de 9lives tijdelijke thuisbasis, komt de hele machine op gang. Tafels worden verschoven, materiaal geïnstalleerd en een half uur later hebben we een volledig draaiende redactiestudio. Zondagavond: nog een laatste statusmeeting om alle puntjes op de  i te zetten, om alle afspraken nog eens te herhalen en de details te overlopen. Alles staat. De redactie is er klaar voor.  De weken voorbereiding eindigen nu. Morgen breekt de storm los en worden we meegesleurd in een tornado van aankondigingen, show, visuele overdaad en enorm veel games. De massa’s informatie verwerken we live en gaat via 9lives.be, twitter en de facebookpagina recht naar alle gamers. 9lives zit in LA en dat zal je ook echt voelen. Passie kan je nu eenmaal gelukkig niet wegstoppen. Ik ben er ook klaar voor. Met een agenda vol afspraken, zie ik de komende dagen de meest toonaangevende Benelux marketing en countrymanagers uit de industrie.  Ik heb 2 duidelijk doelen voor ogen: Enerzijds iedereen laten zien wat  9lives als grootste gamescommunity in Vlaanderen voor hen betekent en tonen wat onze ambities zijn. Maar anderzijds ook om te luisteren naar hoe zij 9lives ervaren. Wat zij graag anders en misschien wel beter zien aan ons platform. Natuurlijk wil ik ook van hen de toekomst van het gamen en de business horen, waar de studio’s mee bezig zijn, welke marketingtools ze gaan inzetten, waar de focus ligt de komende maanden en jaren … Om mee te zijn, ben je namelijk best altijd een beetje voor. Overmorgen gaat de gamewereld er ongetwijfeld een stuk anders uitzien. Hoe, dat kan je allemaal lezen op 9lives.be . Tot overmorgen! Bart

Lees meer over:

/ / /