logo_header

Telenet uit eerste hand

Menu
Category panel per category

De digitale stad wordt een realiteit


Telenet voorziet de Mechelse binnenstad van gratis Wi-Fi. Dat schept heel wat nieuwe mogelijkheden. Dankzij technologische innovaties zal bijvoorbeeld shoppen een pak smarter worden.

In een moderne maatschappij is Wi-Fi even belangrijk als elektriciteit. Sinds in 2007 de iPhone op de markt kwam, hebben we last van een nieuw soort stress: geen Wi-Fi of een platte batterij zonder dat er een stopcontact in de buurt is.

Leven zonder een internetverbinding past niet meer in deze tijd. Het is met andere woorden een goede zaak dat onze steden digitaal worden en burgers internet aanbieden.

 

London als voorbeeld: Regent street wordt Beacon Street

Londen wil de stad leuker maken via een aantal apps. Elke inwoner kan zijn idee insturen. Uit deze selectie worden dan regelmatig ideeën in de praktijk gebracht. In de toekomst zal Londen zo nog een pak digitaler worden.

Londen investeert momenteel 1 miljard pond in een project om Regent Street digitaler te maken. “Regent Street moet een van de meeste succesvolle shoppingstraten van de wereld blijven. Dit betekent online, offline en mobiel winkelen integreren. Daarbij willen we de modernste technologie gebruiken in alle kanalen”, stelt David Shaw, de verantwoordelijke voor dit grootse project. 

 

‘GPS voor je winkelkar’

Meer dan 100 winkels in Regent Street zullen gebruikmaken van beacons: kleine zenders die via Bluetooth informatie kunnen sturen naar de smartphone van de klant. Tijdens een winkelbezoek krijgt een klant via beacons bijvoorbeeld een offline zoekmogelijkheid: als hij een product niet kan vinden, leiden de beacons hem door de winkel tot bij het product. Wil iemand een bepaald recept klaarmaken, roept hij de kaart van de winkel op. Automatisch komt er een routebeschrijving om alle ingrediënten van het recept te kopen.

Beacons zijn een nuttige technologie om de klant in de offline wereld het gevoel van extreme klantgerichtheid te geven. De mogelijkheden zijn oneindig. De technologie zal volgens mij snel zijn intrede maken in de wereldberoemde shoppingstraten van de grote steden. 

Rio collection: 

Steven Van Belleghem is expert inzake de toekomst van marketing. Hij is auteur van de bestseller management boeken ‘De Conversation Manager’ en ‘De Conversation Company’. Hij is een veel gevraagd nationaal en internationaal spreker, inspirator en deeltijds marketing professor aan de Vlerick Business School.

Twitter
Website